Saturday, May 16, 2009

Apa itu Alumni?



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jika hari ini kite mendengar perkataan 'alumni', akan terlintas di minda kita bahawa ia merupakan sesuatu yang berkaitan dengan tempat pembelajaran dan secara terperincinya ada yang memikirkan tentang persatuan bekas pelajar sesebuah institusi pembelajaran.

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (Dewan Bahasa dan Pustaka), alumni bermaksud siswazah atau lepasan sesebuah institusi pembelajaran. Jadi, ingin penulis menerangkan bahawa sekali kita keluar dari mana-mana institusi pembelajaran, maka kita telah dikelasifikasikan sebagai seorang alumni. Maka, setiap alumni masih mempunyai tanggungjawab terhadap institusi yang telah dihadiri kerana gelaram 'alumni' itu bermaksud seseorang itu membawa nama institusi tersebut.

Penulis mengharapkan alumni batch 05 masih lagi mempunyai rasa tanggungjawab terhadap mana-mana institusi yang telah dihadiri dan ditegaskan supaya sentiasa menyertai aktiviti yang diadakan terutama sekali di SMKATB. Jadi, sila sertai apa-apa program yang kita semua boleh sertai di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tok Bachok disayangi.

3 comments:

  1. [a.lum.ni] | الومني

    Definisi : siswazah atau lepasan sesebuah maktab atau universiti. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

    Sekolah tidak sesuai guna alumni

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Mantan pelajar better utk budak sek

    ReplyDelete